marți

Etică politică sau politică fără etică? Un paradox al democraţiei româneşti





Termenul etică este din ce în ce mai mult prezent în discursurile actorilor politici din zilele noastre, acest lucru reflectându-se în  atitudinea instituţiilor şi măsurilor  luate în vederea reducerii fraudelor şi mai ales a corupţiei. Fiind un domeniu relativ nou, etica politică în accepţiunea ei generală, exprimă setul de norme şi principii de care are nevoie sfera politică pentru ca relaţia dintre guvernanţi şi guvernaţi să fie în concordanţă cu principiul potrivit căruia aparatul de stat a fost constituit pentru a apăra  drepturile cetăţeanului. 
Raportat la scena politica actuală, termenul de etică este considerat deplasat, principiile moralei fiind considerate depăşite în raport cu societatea contemporană, acest lucru reflectându-se mai ales în atitudinea dezinteresată a celor care deţin puterea în stat. Dacă iniţial actorii politici sunt aleşi pentru a veghea la bunăstarea şi respectarea drepturilor, ulterior legislaţia vine în contradicţie cu legile etice. Un exemplu este eutanasierea câinilor vagabonzi, aparatul de stat fiind incapabil să caute soluţii alternative pentru a evita acest conflict dintre politică şi legile morale, reflectând prin aceasta faptul că este mult mai uşor să elimine aceasta problemă decât să caute soluţii alternative. 
O altă problemă de natură etică este cea legată de abuzul de putere, aceasta fiind la ordinea zilei, dat fiind faptul că actorii politici urmăresc interesele personale şi nu cele legate de rolul pe care îl joacă în interiorul aparatului de stat. Din acest punct de vedere în atribuţiile mass-mediei intră şi aducerea la cunoştinţa cetăţeanului a faptului că, acei candidaţi care în timpul campaniilor electorale au făcut promisiuni în vederea asigurării unui trai decent, nu şi-au dus la bun sfârşit sarcina pentru care au fost votaţi. Interpretarea diferită a evenimentelor este pusă pe seama convingerilor, dat fiind faptul că apelul la moralitate se face din perspectiva bugetului propriu şi nu din prisma responsabilităţilor faţă de alegător.
Din acest punct de vedere lipsa de comunicare dintre partidul aflat la putere şi popor îşi spune cuvântul, dat fiind faptul că în acest moment nu putem spune că ştim cu exactitate care sunt necesităţile primare din cadrul unei familii, deoarece în urma reducerilor drastice a salariilor sau pensiilor şi a augmentării taxelor şi impozitelor impuse de către aparatul de stat, atât bugetarii cât şi mediul privat au avut de suferit pierderi semnificative. Acestea fiind spuse, în mod paradoxal nici partidul aflat în opoziţie nu pune umărul la treabă, acest lucru reflectându-se în starea de amorţeală în care se află, strategiile politice utilizate până la acest moment considerându-se a fi neeficiente. Aşadar, care este atunci scopul urmărit de partidul din opoziţie? Dacă vorbim de înlăturarea partidului aflat la putere, atunci acest scop s-a dovedit a fi până acum de neatins. Dacă vorbim despre o alianţă a celor două puteri, atunci vorbim în mod cert despre „absurdităţi”, deoarece ştim în mod cert că această dimensiune a politicii este o paradigmă platoniană sau mai bine spus o idee trecută de mult în lumea celor săraci cu duhul.
În acest caz, dacă lipsa eticii din sfera politică a determinat comportamente amorale şi mai ales atitudini indiferente din partea cetăţenilor, atunci în mod cert este necesară o comisie de etică şi disciplină care să evalueze atitudinea comportamentală a politicienilor.
Acestea fiind spuse, nivelul de moralitate este extrem de important în cadrul unei societăţi democratice, iar din acest punct de vedere asigurarea unui nivel de trai decent, la nivelul tuturor păturilor sociale este considerat mai mult decât necesar. Strategiile folosite de politicieni pentru a masca atitudinile imorale rămân circumscrise şi acest lucru doar din cauza faptului că tradiţia românească (cea comunistă) a introdus în mentalitatea individului atitudini şi credinţe înclinate în favoarea folosului personal.


Niciun comentariu: