sâmbătă

Romania in anul 2010

Cum vede Romania in anul 2010 domnul Manole Benieamin, presedintele sindicatului agricultorilor Cltivatorii Directi din Romania:

Reporterul: Domnule Manole, am fost intrebati de mai multe ori de catre cetatenii nostri: care este rolul unui sindicat al agricultorilor in Romania?

Manole Benieamin: UE, prin Politica Agricola Comunitara (PAC) urmareste doua obiective:

1. Acoperirea nevoilor alimentare ale locuitorilor UE din productia agricola a tarilor membre la preturi accesibile populatiei;

2. Asigurarea pentru lucratorii din agricultura a unor venituri compatibile cu celelalte venituri obtinute in alte ramuri ale economiei pentru a-i stimula pe tarani sa nu abandoneze activitatea agricola in favoarea altor joburi mai bine platite.

Pentru atingerea acestor obiective, UE, prin Politica Agricola Comunitara (PAC), planifica pe termen scurt, mediu si lung productia agricola a tarilor membre in asa fel incat sa nu apara goluri in aprovizionarea cu alimente a locuitorilor UE, dar nici supra-oferte prin supra-productie care ar declansa o cadere a preturilor la acele produse si implicit o scadere drastica a veniturilor agricultorilor implicati.

Va rog sa analizati, ca exemplu, subiectul, cota de lapte alocata de UE pentru fiecare tara membru. Despre cum au negociat reprezentantii Romaniei aderarea la UE, capitolul VII, si cota de lapte … vom vorbi alta data. Din cele 1.600.000 de vaci de lapte existente in Romania conf. Recensamantului din 2003, „negociatorii” (presupun ca erau romani) au acceptat sa reduca efectivul doar la 900.000 dar…si aici este un mare DAR…sa creasca productia de lapte de trei ori!!! Pe seama vacilor din Romania ? sau pe seama cotelor alocate Romaniei sa isi vanda produsele excedentare tarile din Vest care au cumparat cu cativa dolari/euro Guvernul Romaniei? Ma rog, nu au cumparat tot guvernul…doar cativa functionari corupti din guvern…

Rep. la nivelul Uniunii Europene, sunt organisme ce stau de vorba cu sindicatele agricultorilor ?

Manole Benieamin: PAC se concretizeaza in Regulamente (Legi) care depasesc 80.000 de pagini impartite in 33 domenii de activitate: cultura cerealelor, oleaginoase, legume, fructe, vinul si vita de vie, bovine pentru lapte, bovine pentru carne, ovine si caprine, peste s.a.m.d. Guvernul de la Bruxelles nu poate trata PAC direct numai cu guvernul fiecarei tari membre si de aceea a creditat o organizatie COPA-COGECA (Comite des Organisationes Professionelles Agricoles de l’ UE-Confederation Generale des Cooperatives Agricoles de l’UE) organizatie care este o umbrela sub care se reuneste majoritatea sindicatelor agricultorilor din tarile membre si este partenerul de dialog al UE privind PAC.

In cadrul COPA-COGECA se duc negocierile privind cotele de productie alocate fiecarei tari membre si a subventiilor acordate producatorilor agricoli iar COPA-COGECA le trateaza cu comisarul pentru agricultura al UE. La randul sau, COPA-COGECA, nu poate trata la nivelul fiecarei tari cu miile, zecile de mii sau sutele de mii de producatori pe cele 33 de domenii de activitate agricola.

De aceea UE a prevazut ca pentru Romania, din cele 11 miliarde euro alocate agriculturii pentru perioada 2007-2013, 4 miliarde sa fie destinati „organizarii producatorilor agricoli in asociatii” la nivel local, judetean, regional, si national. Fara existenta unei organizatii care sa reprezinte pe TOTI PRODUCATORII AGRICOLI LA NIVEL NATIONAL, Ministerul Agriculturii din Romania face doar o simpla figuratie pe seama banului public iar UE, pentru PAC, nu are NICI UN PARTENER DE DIALOG IN ROMANIA.

Ca sa inteleg aceste lucruri, eu am cerut sprijinul unor sindicate mari din Italia. La Federazione Coldiretti, provincia di Venezia am facut o instruire in perioada oct.-dec.2005, iar la Confederazione Italiana Agricoltori, provincia di Padova, in oct-.dec. 2006. Mai are rost sa va spun ca aceste instruiri le-am facut pe banii mei? Cu CIA di Padova am incheiat si un Protocol de colaborare / Scrisoare de intentii in decembrie 2006 si ne-am infratit in mai 2007.

De la inceput am fost constient ca nu pot reliza de unul singur aceasta structura la nivel national si de aceea am pus la dispozitia tuturor celor interesati toate informatiile si materialele necesare organizarii producatorilor agricoli in asociatii atat pe suport tiparit ( revista Taranul Roman, fluturasi, brosuri) cat si on-line pe siturile:

De asemenea am incercat sa obtin si sprijinul partidelor politice aflate la guvernare sau in opozitie fiind vorba de o NECESITATE VITALA PENTRU ROMANIA. Rezultatul il vedeti si dumneavoastra; dupa 4 ani… suntem in acelasi stadiu privind organizarea agriculturii. Motivul? Lipsa banilor!

Din cele 4 miliarde alocate de UE exact pentru asa ceva, noi nu am reusit sa accesam nici macar un leu! Nu stiu daca alte organizatii gen AGROSTAR, LAPAR s.a. au reusit sa acceseze ceva dar avand in vedere lipsa rezultatelor presupun ca sunt in aceeasi situatie ca si noi.

Si atunci, care este rolul MAPDR? Sprijina PAC in Romania sau o obstructioneaza?

Noi, taranii romani, care detinem in calitate de proprietari legali 90% din suprafata agricola a Romaniei, avem ori nu avem nevoie de existenta unui Minister anacronic (MAPDR) mostenit de la Ceausescu?

Atunci, pe vremea comunismului, acest Minister conducea agricultura din Romania pentru ca practic cele 10 milioane de hectare teren agricol din Romania era al statului si aveau la dispozitie si parghiile necesare: IAS-urile, cu centralele corespunzatoare (Centrala cartofului, Centrala orzului si a berii, Centrala zaharului, a carnii etc.) si CAP-urile cu UJCAP-uri si UNCAP. Dar acum ce parghii mai are MAPDR? Fostele UJCAP-uri devenite Directii Agricole judetene? Agronomii comunali si agentii agricoli de la primarii? ANCA? APIA?

Acum, cand aproape intreaga suprafata agricola a Romaniei este proprietate privata (pentru ca si terenurile fostelor IAS-uri care erau proprietate de stat au fost vandute in cea mai mare parte, este drept, cu doar 1 dolar/ha asa cum se vand terenurile pentru agricultura dincolo de cercul polar in Canada, dar asta este alta poveste) nu credeti ca Ministerul Agriculturii trebuia reformat din temelii? Si ca agricultorii trebuie sa se organizeze dupa modelul din tarile Europei Occidentale?

Eu sunt doar un taran simplu si mai sunt si moldovean! Iar moldovenii, dupa cum stiti si dumneavoastra sunt legati de pamantul lor. In ’91 dupa ce s-a dat Legea 18 (a fondului funciar) m-am intors din Belgia, am cumparat un grajd la fostul CAP Priponesti, un tractor, un camion, ceva utilaje agricole si animale, am arendat cateva hectare si am vrut sa traiesc in tara mea, din munca mea. Acum am inceput sa regret prostia pe care a facut-o si am ca scuza doar ca eram foarte tanar (36 de ani) si indragostit de dealurile si rapile de pe la noi.

Si daca acum abandonez, ce se va alege de sperantele miilor de oameni care prin acest sindicat credeau ca mai pot avea un viitor in aceasta tara de care multi se mai indoiesc ca este a lor avand in vedere cine o guverneaza si se gandesc sa o paraseasca definitiv.

Rep. Ce este de facut acum, in 2010?

Manole Benieamin: Nefericirea noastra ca romani, consta in oamenii politici actuali (din ultimii 20 de ani) NU POT GANDI decat fie pe schema comunista;

- statul tatuc, autoritatea institutiilor de stat, transmiterea deciziilor de sus in jos fara a consulta pe cei interesati / populatia, doar pentru ca eu sunt la guvernare si in mod automat au devenit si foarte destepti si doar ei stiu ce este mai bun pentru aceasta tara, fie

- urmarirea cu obstinatie a intereselor personale si de grup, imbogatirea rapida pentru ca sunt foarte constienti de faptul ca au ajuns la putere doar printr-o conjunctura favorabila si nu datorita calitatilor si pregatirii personale si de aceea trebuie sa ajunga in posesia unor averi cat mai mari pentru a le asigura lor si acolitilor „bani albi pentru zile negre”.

De altfel si populatia este impartita intre aceste doua mentalitati:

- o parte regreta sistemul comunist unde fiecare avea locul de munca asigurat si o retributie (chiar daca nu facea nimic la locul de munca, mai si fura cate ceva de la serviciu si in plus era tratat ca si „co-proprietar al avutiei nationale” (este drept indivizibila), avea dreptul sa aleaga si sa fie ales doar pentru ca stia sa dea din gura … asistenta medical gratuita, dreptul la o locuinta, dreptul la scolarizarea copiilor … fara nici o obligatie din partea lor … doar pentru ca erau romani si membri de sindicat, UTC, PCR;

- a doua categorie o reprezinta cei care vor sa se imbogateasca cu orice pret, trecand chiar peste cadavrele rudelor, prietenilor, fostilor colegi… nu au rusine, morala, bun simt, nu au nici un Dumnezeu. Trec de la un partid la altul nu nonsalanta, se aliaza cu cei ce le ofera castiguri personale, rapide mari si sigure, inseala, tradeaza, se dezic … Dumnezeu sa-i ierte!

In afara acestor doua categorii de oameni politici si de cetateni, mai exista niste romani care nu au renuntat la calitatea de OM si care poarta un cap pe umeri nu doar ca umbrela pentru a nu le ploua in gat.

Sa aducem in discutie relatia agricultori – Banci. Bancile au nevoie ca cele cateva milioane de romani care locuiesc in mediul rural sa devina clientii lor.

Pe de alta parte, acesti tarani trebuie sa devina eficienti, sa lucreze pentru piata, sa invete sa traiasca din munca lor si nu sa astepte doar ajutoare sociale de la statul tatuc. Aici este vorba de pragmatismul de care trebuie sa dea dovada bancile in a se implica direct in organizarea taranilor in asociatii profesionale. Logic ar fi fost ca aceasta initiativa sa porneasca din partea Guvernului dar cand la guvernare au ajuns „niste saraci cu duhul” nu putem decat sa repetam cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos: „Iarta-i Doamne ca nu stiu de fac” si sa ne luam soarta in propriile maini.

Taranii / agricultorii au nevoie de banci pentru ca sunt decapitalizati, bancile au nevoie de tarani / agricultori pentru ca reprezinta 45% din populatia Romaniei iar bancile trebuie sa isi faca si programe pe termen lung.

Imi dau seama ca aceasta observatie ar putea deranja pe multi dar… mi-a venit asa dintr-o data in minte ca si in fruntea bancilor s-ar putea sa fie tot oameni bolnavi de comunism, etatism, dispretuitori ai poporului din care s-au nascut si… m-a cuprins asa o lehamite si un dor de duca, sa ma tot duc fara sa mai privesc indarat.

Nu stiu de cand este domnul Ghetea Presedintele CEC dar mi-am amintit ca in 1993 CEC-ul acorda dobanzi de maxim 5% la depuneri in conditiile in care inflatia ajunsese la aproape 400%. si la CEC isi aveau economiile de o viata aproape toti taranii romani. Daca domnul Ghetea era si atunci la CEC, atunci nu stiu daca macar Bunul Dumnezeu in marea Lui milostivire il va putea scapa de blestemele milioanelor de tarani romani care in aprilie ’91 aveau la CEC bani sa isi cumpere un tractor iar in decembrie ’93 abia isi mai puteau cumpara o capra cu aceeasi bani pastrati la CEC.

Dumenzeu sa ii ierte !!! si sa il apere de blestemele milioanelor de romani.

Rep. Va multumesc pentru timpul acordat.

Niciun comentariu: