„CAVALERI
ŞI DOMNIŞOARE”
Ioana a asistat neutră la efuziunile emoţionale ale prietenei mele,
profesoară de fizică. După câteva zile îmi cere ca neapărat să redau scris cele
auzite.
Atunci am realizat, ţinând cont de context, că
faptele merită atenţie. Bucuria clipei şi a sentimentelor o poţi găsi oricând,
oriunde.
Da,
faptele sunt reale. Personajul principal este „d-na profesoară” sau „profa de
fizică” sau „diriga”,
cum îi spune stomatologul a cărui pacientă este de vreo 25 de ani. D-na
profesoară este pensionară după ce a lucrat decenii cu adolescenţi grupaţi în
clasele a două licee din Buzău. Pensionarea a fost pentru ea o luptă cu
substraturile vulnerabile ale psihicului. Conştientă că numai acţiunea îi poate
aduce echilibru, a preluat o catedră de fizică în condiţii pe care rar un tânăr
contemporan le-ar accepta. Nu făcuse niciodată naveta. Era o provocare. De
patru ori pe săptămână, cu autobuzul sau microbuzul, străbătea dus-întors Valea
Slănicului.
La Km 50 era prima şcoală cu
gimnaziu, Beşlii, în care funcţionau, în acel an şi clasele de la şcoala Grunj, şcoală aflată în renovare. O
a treia şcoală cu gimnaziu se găseşte pe Valea Bădicului, lângă un pârâu sălciu
care devenea nervos şi cenuşiu când ploua ceva mai tare.
Ca
să ajungi la Gura Bădicului cobori din autobuz la km 53, lateral dreapta treci
podul mare peste Slănic şi o ţii la pas încă vreo patru kilometri. După pod,
imediat în dreapta este puntea suspendată care duce la şcoala în renovare. În faţa şcolii, încercuit de apa
Bădicului ce se varsă în Slănic, domină Grunjul un gurgui alburiu singuratic,
cu o cruce în vârf, probabil semeţ odinioară dar cam îmbătrânit şi spălat de
ploi.
Cătunele
ce alcătuiesc comuna Mânzăleşti sunt răspândite pe coastele dealurilor
subcarpatice. Ele cuprindeau cândva 13 unităţi şcolare din care doar trei cu
gimnaziu. Din cauza văilor înguste, aici nu sunt viscole, furtuni, vijelii,
cele mai multe zile fiind frumoase, calme, luminoase. Pe orice culme ai urca,
perspectiva este minunată, ai crede că un scenograf genial a cotrobăit munţii
din jur şi a adus aici tot ce-a găsit mai frumos.
La
Mânzăleşti istoria este mai leneşă. Caii putere încă nu fugăriseră caii
prietenii omului. Unul dintre aceştia era al postaşului. Poştaşul cu alură de
artist de cinema, călare pe murgul lui, cobora în centru, la poştă, apoi în pas
săltat distribuia corespondenţa. Mult mai mulţi erau boii din cauza terenului
accidentat, moale, gri, clisos când e ud. Nu lipseau căruţe mici trase de
măgăruşi.
Prima
impresie consolidată a fost că aici bărbaţii sunt ca boii, înfrăţiţi, fiinţe respectabile, care au întotdeauna timp,
niciodată nu se grăbesc, muncesc fără să crâcnească, nu se enervează, tratează
totul cu calm şi cu umor. Mult umor. Multe femei cochete. Şi încă ceva: nu prea
sunt pe aici bărbaţi cu burtă. Doar vreo 2-3 în centru , la şosea, şi asta în
ultimul timp.
I
Şcoala
Gura Bădicului, renovată, rezistă dealului din spatele clădirii care, în ciuda
zidului de protecţie, parşiv, o ia uşor la vale. Şcoala rezistă lutului, dar va rezista în timp tăvălugului social? Copiii sunt puţini. Ca să
ajungă la şcoală iau la pas poteci şerpuitoare pe coaste pietroase, prin
păduri, pe lângă râpe cenuşii oricând gata să se prăvale, prin văiugi înguste,
totul devenind alunecos când norii sunt mai darnici. Atunci copiii ori nu ajung
la şcoală, ori se mobilizează maturii să-i ducă acasă.
Pe
copiii aceştia puţini, nu poţi să nu-i iubeşti: nu vorbesc urât, nu sunt
violenţi, sunt foarte prietenoşi, curioşi, solidari, conştiincioşi şi
muncitori. Chiar şi cei cu tulburări de personalitate pot fi mobilizaţi.
Printre ei, câţiva ţigănuşi. Din cauza efectivului mic, copiii ţiganilor erau
ademeniţi de primăriile din vecinătate sau de către cadre didactice cu ajutoare
băneşti, altfel şcolile riscând să fie desfiinţate.
Copiii
ţigani veneau dintr-un cătun de foşti lingurari, Coita. Întrebat, un ţigănuş evident mai mare ca vârstă decât colegii din clasa în care fusese
înscris, a VII-a, dacă ei sunt mulţi acolo sus, între munţi, a răspuns :
- Da, destul de mulţi.
- Cam câţi ?
- Vreo 40 de familii.
- Nu-s chiar aşa mulţi .
-
Da, da’, mulţi în familie, răspunde zâmbind şmechereşte.
Deasupra cătunului de ţigani, Coita, este un drum destul de bun, pietruit, ce vine de la Bisoca, de sub
munţii Vrancei învecinaţi cu munţii Buzăului, alt ţinut de poveste. Drumul
pietruit săpat în peretele stâncos cu vegetaţie rară, perspectiva culmilor
îngrămădite până la linia orizontului ce pare mult mai aproape e ceva fermecător şi ca privelişte şi ca linişte interioară indusă. La
un moment dat drumul se pierde între pietre şi vegetaţie, dar apare o troiţă.
De acolo, un alt drum bolovonos, rupt în peretele stâncii, pe care doar boii, caii
şi drumeţii îl pot străbate. Din loc în loc sunt puncte de belvedere permise de
altitudine şi de copacii rari ce cresc cu încăpăţânare pe prăvălişul de sub
drum. Bucurie, pentru că drumul chinuit iese într-o căldare destul de mică căptuşită
cu păduri unde se găseşte una dintre cele mai mici şi izolate mânăstiri din
ţară, Găvanu. Mai există o cale de acces care coboară abrupt pe peretele lutos,
mai jos închis de un morman uriaş de lespezi rupte din stâncă.
Oricum,
găseşti destule poteci de evadare, pe la Cireşu, dar nu şi când plouă, când ai
impresia că şi tu devii alunecos ca şi lutul cenuşiu pe care îl calci. Din Coita, spre şcoală, ţigănuşii urcă printr-o pădure întunecată în spatele
căreia pereţi abrupţi, dintr-o rocă moale ce clivează uşor, se pot prăvale
blocând drumuri sau poteci. Treceau apoi printr-un cătun numit Plavăţu, cu case ascunse în verdeaţă,
unele părăsite. Locul este paşnic, pitoresc, dar trist. Deşi ţinut locuit din
vechime – preistorie ? – astăzi, încet , încet se depopulează.
Bătând cărările locului, doamna
profesoară a intrat într-o astfel de casă părăsită, model vechi, tradiţional,
cu acoperişul şi pereţii la locul lor dar fără uşi, la demisol având probabil o
cămară. Singurătate, senzaţii stranii, în lateral misterul vegetaţiei sălbăticite, necontrolate, iar în cealaltă parte uliţa pe care arareori mai trece cineva. Simţi
amintirile care nu sunt ale tale învăluindu-te, te apasă tristeţea existenţei
trecătoare şi pleci înfrigurat de relativitatea lumii înconjurătoare şi a
destinului personal.
Oho, încă
nu au ajuns copiii la şcoală!
De la Coita şi de la Cireşu sunt 6
km. Din Plavăţu, grupul copiilor, mai
numeros acum, coboară drumul croit peste râpe cenuşii ce par gata oricând s-o
ia la vale dar nu se grăbesc. Au ajuns la jgheab unde se întâlnesc cu cei de la
Plaiul Jgheabului şi coboară toţi pe drumurile care de jos par tobogane. Şi
totuşi sunt şoferi care conduc maşina pe aceste drumuri ce par inaccesibile la
prima privire. Încă un kilometru şi ceva pe lângă pârâul Bădicului, de
netrecut când devine vijelios datorită ploii, apa devenind vâscoasă de atâta lut cărat de pe versanţi, şi ajung la şcoala Gura Bădicului.
Aici se întâlnesc cu cei veniţi de la Buştea sau Trestioara.
Copiii
din Buştea se laudă cu capul
de piatră al sihastrului de pe muntele Breazu. O potecă strâmtă, din piatră în piatră urcă până
în creştetul stâncii. Munteanul de piatră, în veşnicia lui raportată la
percepţia umană scrutează încruntat împrejurimile şi păcatele puţinilor
locuitori rămaşi în satele de la poale. Urcată pe fruntea de piatră, doamna
profesoară trăia în singurătate comuniunea cu natura. Erau doar ea şi două vaci
păscând nu departe, liniştite, fără paznici – acolo nu se fură – doar cu
zumzetul gângăniilor.
Dar
nu v-am povestit nimic despre satul Trestioara – ce nume frumos ! – situat
într-o căldare strâmtă la poalele muntelui
Breazu, peisaj de poveste de oriunde l-ai privi, dar mai ales de lângă lacul
Meledic. Cu adevărat este o zonă locuită de daci din străvechime.
Cum
să nu îndrăgeşti copiii care cresc cutreierând ca-n basme aceste meleaguri?
Acolo se ascund multe pasiuni, destine uneori frânte, în singurătate şi tăcere.
Frumos era când copiii se adunau din proprie iniţiativă într-o clasă sau în
curtea strâmtă, cuminţi, uneori cântau, alteori povesteau, organizau jocuri, iarna se
grămădeau lângă sobe, socializau liniştiţi şi prietenoşi. În faţa şcolii este
puntea suspendată peste apa Bădicului. Se aşteptau unii pe alţii, în drum, la
capătul punţii, se veseleau, alteori se îmbrânceau, fetele se pupau apoi se
răspândeau în grupuri spre casă. Peste tot aici erau ACASĂ.
Clasa
a VIII-a. Profa de fizică întreabă câţi vor să rămână pe loc. Niciunul. Câţi
vor să se întoarcă la casele părinteşti după ce vor termina şcoala, studiul.
Niciunul. Aici sunt cele mai vechi vetre locuite. Cu doar aproape două decenii
în urmă şcoala era neîncăpătoare şi copiii învăţau în ture, dimineaţa şi după
amiaza.
I I
Jos,
la şosea, este cealaltă şcoală, cu copii mult mai mulţi şi în procentul
statistic mai mulţi cu dificultăţi de adaptare. Nu erau ţigani. Fiind două
şcoli în una, clasele funcţionau în paralel. A VII-a Grunj avea o singură fată,
Simona, foarte cuminte, şi pe fratele ei Marian, repetent, în total fiind 9
băieţi. Amândoi fraţii făceau parte dintr-o familie cu mulţi copii, vreo 8-9,
foarte săraci, marginalizaţi social. Ceilalţi erau de tot felul, cei mai mulţi
departe de a fi modele de conştiinciozitate. Printre ei, Andrei, mereu nervos,
arţăgos, neglijent. Profa de fizică aflase că fusese părăsit de mic de către
mamă, ura tot ce era femeiesc, iar tatăl se cuplase cu mama lui Ionuţ, coleg de
clasă, băiat isteţ, frumuşel, cam zurbagiu dar nu băiat rău. Îţi trebuia voinţă ca să-i struneşti pe toţi dar doamna profesoară afirma cu convingere
că aşa zurbagii cum erau, băieţii ăştia ar fi fost în stare să salveze România
în caz de pericol iminent. Erau tipic zănatici, aiuriţi, dar dacă le propuneai
ceva care să-i intereseze, în orice caz nu cartea de învăţat, acţionau
spectaculos de uniţi, cu entuziasm şi nu renunţau până nu reauşeau. Trăia în ei patriotismul subconştient, abnegaţia neexprimată dar
hotărâtoare în caz de criză. Prezenţa lor contura
convingerea că erau făcuţi pentru militărie, că ar acţiona şi ar muri fără
speculaţii existenţialiste. Aveau stofă de eroi.
A
VII-a Beşlii avea un singur băiat care nu putea să scrie, probabil avea un
sindrom mental care-l făcuse neputincios în asimilarea scris-cititului, dar
care avea, paradoxal, o îndemânare rar întâlnită de meseriaş conştiincios, avea o bună intuiţie şi înţelegere a
fenomenului fizic încât la întrebările de interpretare surclasa toate fetele
din clasă, în număr de nouă. Majoritatea fetelor şi câţiva băieţi erau în
echipa de dansuri populare participantă la tot felul de concursuri sau
festivaluri. Erau fete „dezgheţate”, mai zburdalnice, care „văzuseră lumea”.
Trebuie
făcută o observaţie. Rar mai sunt active cadre didactice absolvente ale
vechilor licee pedagogice, care ştiu să cânte şi să danseze. Echipele de
dansuri încă mai susţineau spectacole conduse de învăţătoarea Cici Popescu de
„nota 10 plus”, pensionară, cu un umor sănătos, entuziastă în susţinerea
folclorului local. Odată cu retragerea acestor cadre didactice entuziaste se va
stinge tradiţia veche românească, folclorul autentic
moare.
Toate
ca toate, dar în relaţia reciprocă a copiilor domneau vulgaritatea, obrăznicia,
flirtau cu obscenitate întrezărită, tabuurile neexistând în cunoştinţele
puberilor actuali. Ca o compensaţie, ce-i trece doamnei profesoare prin cap ?
Ce-ar fi să propună acţiunea „Cavaleri şi Domnişoare”? Cum să facă? Hotărăşte ca prin tragere la sorţi, fiecare băiat să ofere într-un cadru festiv un
mic cadou, frumos ambalat, unei fete căreia să-i
adreseze câteva cuvinte drăguţe iar fata,
la rândul ei, să-i ofere o felicitare, un cartonaş, un desen propriu cu o
poezioară sau un text amabil. Toţi
acceptă cu entuziasm ideea dar izbucneşte o ceartă mare, care cui să dea
atenţie.
Erau colegi defavorizaţi, refuzaţi
vehement, aşa că profa a impus categoric rezultatele tragerii la sorţi cu
permisiunea ca după partea oficială să li se permită şi galanterii
preferenţiale.
Directorul
a acceptat propunerea făcută şi pentru a nu deranja celelalte ore, s-a hotărât
ca acţiunea să aibă loc în cadrul orei de fizică a clasei a VII-a G, simultan cu ora de franceză a clasei a VII-a B, fără prezenţa altor
profesori. S-a cerut elevilor să vină „spălaţi şi călcaţi”, cu permisiunea de a
se farda foarte uşor fetele, iar băieţii aranjaţi
şi cu părul dat cu gel.
Chiar
a fost emoţionant! S-au adunat în sala amfiteatru
unde învăţau fetele; băieţii aveau clasa o sală laterală fostă atelier,
mucegăită, neprietenoasă, cu uşa nesigură, ca pedeapsă pentru comportamentul lor.
Evrica! Băieţii aranjaţi, cuminţei,
frumuşei, fetele ca nişte puicuţe ţanţoşe, frumuşele şi nerăbdătoare. Fiecare
băiat are în mână o pungă colorată
pentru cadou. Săracul Marian, cum o fi făcut rost de pungă cartonată cu micul
cadou când acasă mai erau atâţia fraţi şi trăiau din ajutorul social şi din
mila altora? I-o fi dat-o diriginta? Era ceva cu totul special: în repetentul
acesta murdar, indiferent, retras, paria colectivităţii, a răsărit dreptul la demnitate. O mare bucurie că nimeni nu a
neglijat partenerul tras la sorţi. Perechile se prezentau pe rând în faţa
clasei, nominalizaţi de către doamna profesoară. Cel mai greu le era să spună
câteva cuvinte în propoziţii amabile. Se descurcau totuşi cu feţe luminoase şi
ochi strălucitori.
Vine rândul lui Andrei, cel părăsit
de mamă, veşnic arţăgos. Vine în faţă posomorât şi, întors lateral, întinde
brutal punguţa cu cadou. Profa l-a oprit imediat. Întâi s-a opus dar, insistând, l-a determinat să stea faţă în faţă cu fata, să o privească
direct, să ofere cu stânga cadoul şi să dea mâna cu dreapta, spunând cu chiu cu vai câteva cuvinte drăguţe. Până la urmă a
acceptat, învingându-şi ranchiuna pentru tot ce
reprezenta femininul, durerea ascunsă pentru că mama îl părăsise şi cine ştie
ce alte umilinţe mai suportase.
Pentru sufletul doamnei profesoare
a fost ceva înălţător. A fost o victorie deşi nu era diriginta lor, ci numai profesoara de fizică. Câţiva băieţi şi fete
aveau şi mici cadouri suplimentare oferite după preferinţe particulare. Unii au
schimbat şi pupici neprevăzuţi în program. Au cântat de a răsunat sala, iar la final doamna profesoară i-a servit pe fiecare cu un baton de
ciocolată Snickers, precizez ambalată.
De ce precizez? Deseori fetele o
invitau pe profă să servească din
punguţele lor cu mâncare. Într-o zi, la începutul orei, simpaticul Ionuţ, rupe
o bucată din batonul de ciocolată neambalat, ţinut în mână şi o întinde profesoarei, lăbărţându-se peste bancă şi catedră, stătea
la o măsuţă alături. Un fior trecu prin stomacul profesoarei, strafulgerându-i
prin minte că Dumnezeu ştie de când nu se spălase pe mâini şi mai ales cu săpun.
Imediat însă, logica i-a suprimat repulsia, i-a corectat ţinuta, a apreciat
gestul ca atitudine şi a înghiţit ciocolata. El făcuse gestul cu toată
bunăvoinţa tratând-o ca pe un camarad dar neglijase ţinuta, iar ciocolata nu era ambalată.
Urmările acţiunii? Puţin vizibile
şi totuşi . . . Venind primăvara, aproape în fiecare zi se aduceau la şcoală
flori de grădină, de pe lângă garduri, din fâneţe, numai să fie frumos
aranjate. A venit sfârşitul anului şcolar, ultimele ore de fizică. . . Din
bancă se ridică Andrei, vine lângă catedră cu un bucheţel de flori culese din
albia Slănicului de peste şosea, se postează faţă în faţă cu doamna profesoară, o priveşte în faţă şi-i întinde florile: „Pentru dumneavoastră !”
Un gest mărunt dar de o mare
bucurie. Poate că nu-i mare lucru la prima vedere, fiind un copil mediocru, dar
o fărâmă de sensibilitate, un dram de
demnitate asumată e un progres enorm chiar dacă nu garantează că în viitor
nu-şi va bate ibovnica sau nevasta.
O bucurie lăuntrică în fiecare copil poate să facă lumea viitorului mai bună,
mai morală şi, de ce nu, mai puternică în confruntarea cu necazurile
destinului. Copilul îşi învinsese aversiunea pentru tot ce îi amintea de mama.
Cu un an înainte absolvise clasa
VIII-a o altă soră a celor doi fraţi de la a VII-G, tot aşa de neglijentă şi de izolată în colectivitate. Doamna profesoară trebuia să coboare
la următoarea staţie, s-a apropiat de şoferul autobuzului oprit în staţia din
centrul comunei, în faţa Primăriei. Urcă sora celor doi, era acum la liceul din
următoarea localitate dintre munţi, Lopătari, mult mai îngrijită, drăguţă, cu un splendid trandafir de grădină în mână. Urcă, îşi dă seama că profa este în faţa ei, îi zâmbeşte şi-i întinde
trandafirul. În faţa călătorilor din autobuz. O să ziceţi: „Ei şi ce mare grozăvie?”. Pentru profă a fost un sentiment înălţător pentru că nişte paria social şi-au asumat dramul de demnitate scoţând la
suprafaţă sensibilitate şi frumuseţe emoţională reprimate în viaţa de zi cu zi.
În anul următor şcolile s-au unificat
alcătuindu-se un singur rând de clase. Problema subvenţionării şcolilor pe cap
de elev avea consecinţe. Profesoara
a rămas cu dorul peisajelor înconjurătoare, a copiilor, a colegilor, cei mai
mulţi cu o avere considerabilă de bun simţ.
I
I I
Acum profa de fizică avea ore la
alte două şcoli de pe Valea Buzăului, diferite de cele de la Mânzăleşti. Valea
Buzăului în aval este largă, mărginită de culmi nu prea înalte, peisajul este
mai tern, doar urcându-te pe coclauri prin mai, când vegetaţia explodează
trăieşti unitatea cu lumea înconjurătoare.
Una din şcoli, din satul Ursoaia,
era accesibilă după ce din gară treceai până la venirea gerului pe lângă o
şatră de 24 de corturi mari ca-n filmele americane cu indieni, apoi printr-o mică aglomerare de locuinţe de-o sărăcie copleşitoare,
colonie de ţigani probabil foşti nomazi, pe lângă o balastieră redutabilă
cunoscută, apoi se trece puntea suspendată peste albia Buzăului lată doar cât să
treacă o maşină mică şi lungă de vreo 300-400 m. Fie pe un drum colbuit, fie
pieptiş pe o coastă de deal, prin grădini, ajungi la şcoala Ursoaia. Copii
relativ puţini, problemă devenită cronică. Cândva satul a fost în totalitate
valah,
iar acum într-un procent mare este măsliniu.
În clasa a VIII-a erau 4 băieţi şi
8 fete. Doi dintre băieţi erau mai agitaţi de felul lor, iar dintre fete trei mai certăreţe şi cu ceva probleme de bun simţ.
Dincolo la şcoala de centru,
Vipereşti, şcoală lângă şoseaua naţională Buzău – Braşov, situaţia era cu totul
alta. Copiii erau suficienţi, la clasa a VI-a erau chiar două clase paralele
dar trei sferturi erau ţigani,
iar dintre ceilalţi o parte erau metisaţi. Şcoala avea angajat un mediator pentru problemele rromilor.
-
Cum te simţi aici ?
-
Aici , în miniatură,
este reprezentat viitorul României.
-
Cum adică ?
- Sus, pe coasta
dealului, pe malul stâng al Buzăului, satele get-beget româneşti sunt din ce în
ce mai goale. Destul de mulţi tineri sau maturi pleacă în străinătate. Probabil
puţini se vor mai întoarce definitiv. Atât cei care au plecat, cât şi cei care
au mai rămas, nu mai fac copii. Ïn
centru, la şosea, populaţia nu scade, ci dimpotrivă, creşte. Pe coasta
din dreapta râului sunt vechii ţigani dezrobiţi din vremea lui Cuza,
naturalizaţi şi mulţi cu sânge amestecat.
-
Da, dar tot ai noştrii sunt mai mulţi şi conduc!
-
Zău ?!
În albia râului, în apropierea
şoselei naţionale s-au stabilit ţiganii nomazi, mulţi dintre ei trăind într-o sărăcie greu de crezut. Puradeii
aleargă mai mult sau mai puţin curaţi, mai mult sau mai puţin sau chiar deloc
îmbrăcaţi, imuni la agresiunile vremii, bacteriilor, virusurilor, prieteni buni
cu câinii,
nu se ştie dacă vagabonzi căci nici unul nu este
legat dar apărându-şi cu străşnicie spaţiul lor vital, la fel ca vecinii lor din specia umană.
De
la gară pleacă un drumeag din spatele fostei clădiri a gării şi urmând cărarea
de pe arătură şi apoi prin livada din spatele primăriei
se iese la şosea unde în apropiere este şcoala Vipereşti. Clasa a VIII-a era
majoritar masculină. Băieţi voinici, unii chiar făceau sport, ca şi fetele de
la Ursoaia, alţii rezervaţi şi tăcuţi. Cum fiecare sat are nebunul lui, şi
această colectivitate avea unul nebun de-a-binelea şi un altul tot cam pe
acolo. Fetele, doar 5, erau liniştite şi
binevoitoare.
Dar, pentru că trebuie să fie şi un dar, vulgarităţile,
uneori fanfaronada, violenţa, reprezintă un stil de viaţă cu îndârjire
masculină printre cei 11 băieţi de la Vipereşti şi uneori cu stridenţă feminină
sus la Ursoaia.
Doamna
profesoară se hotărăşte: De ce să nu încerce
aceeaşi acţiune „Cavaleri şi domnişoare”? Iniţial au fost reticenţi. Structura
psihologică a elevilor era puţin alta. Limbajul frust din ţigănie reflectând o
realitate în care nu exista inhibiţii, totul e „la vedere”. Sentimentalismul şi
frumuseţea disimulării existente la Mânzăleşti, aici nu e. Un exemplu :
- Fetele vă transmit salutări şi se pregătesc pentru „Cavaleri şi
domnişoare” – le transmite profa de fizică.
- Transmiteţi-le şi din partea noastră
pupături, zice un băiat cu etnie incertă.
-
Da, da, cu pupături, dar cu
limba-n gură, completează Cosmin,
vlăjganul cu părul creţ, negru ca pana corbului şi pielea precum cafeaua.
Flăcăul juca la o echipă locală de fotbal şi probabil nu ducea lipsă de
admiratoare, deşi era numai în clasa a VIII-a.
În
pregătirea acţiunii, de data asta s-au implicat şi diriginta fiecărei clase,
fără ele acţiunea nu ar fi fost o reuşită. A participat şi un localnic,
profesor de sport, antrenorul lor. Din partea elevilor participarea a fost mai rece,
mai degrabă sărăcie emoţională. Au acceptat cu greu rezultatele tragerii la
sorţi, dar mai puţin vehement. Fetele, mai sentimentale, s-au frământat mult
cum să alcătuiască ilustratele, cum să fie textul. De altfel, o fată de etnie rromă nici nu a participat. Cu două zile înainte, Eusebio, cel mai scund
din clasă dar nu şi cel mai mic ca vârstă, despre care profa aflase că de mic era orfan de mamă, că trăieşte în
cea mai neagră sărăcie, o abordează pe holul şcolii spunându-i că el nu va
participa pentru că îi este imposibil să cumpere cadoul. Profesoara îi promite
că rezolvă problema, s-o caute înainte de festivitate dar să-i promită că la
ora de fizică va fi participant cuminte şi cu chef de informare ştiinţifică.
Bineînţeles că a promis, dar aşteptările erau îndoielnice. A cerut voie să
cânte la festivitate.
-
Bine, dacă colegii tăi
sunt de acord.
A cumpărat profa o sacoşă frumoasă
şi o ciocolată mai bună. Ce să-i faci, Eusebio trăsese la sorţi tocmai pe
Alexandra, şefa clasei de la Ursoaia.
-
Alexandra, eşti
uluitoare !
-
De ce doamnă profesoară
?
-
Cum adică ?
-
Pentru că în clasă eşti
ştearsă.
-
Cum adică?
-
Foarte liniştită, nu
scoţi o vorbă, cu părul strâns, impasibilă, modestă, iar la
întâlnire am descoperit o fată strălucitoare, frumoasă foc, fără
complexe, cu adevărat şefa clasei. Bravo, eşti fermecătoare !
Ulterior, ţigănuşul i-a dat profei
un bilet pe care să-l transmită Alexandrei. Era o dovadă de admiraţie şi
sentimentalism, bineînţeles cu greşeli gramaticale la fiecare rând, dar cu
sinceritate şi cu decenţă. Ce e rău în a admira şi a iubi, chiar fără şansă ?!
Chiar înainte de a începe
festivitatea vine Valentin, băiat timid şi-i spune profesoarei că nu participă
pentru că nu-i pregătit. Cum aşa? A mărturisit că nu a putut să cumpere micul
cadou. S-a lăsat convins să participe iar când îi va veni rândul să se scuze
spunând că a uitat cadoul acasă, că locuieşte departe dar că îşi va respecta
promisiunea. Nu trece mult timp şi apare Bogdan, băiat înalt şi cam ţâfnos. Aceeaşi
problemă. Dar fetele, perechile lor ? Dacă un matur se apară ceva mai uşor în
cazul neşansei, a discriminării, copilul suferă îngrozitor dacă se simte
neglijat sau discriminat. Nu i-a fost deloc uşor profesoarei să vadă cele două
fete cu greu stăpânindu-şi lacrimile deşi au dat mâna cu băieţii şi le-au
înmânat epistolele cu amintiri. Va repara cumva situaţia. Ulterior a aflat că
cei doi băieţi făceau parte din familii necăjite, locuind undeva departe de
şcoala Vipereşti. Erau blonzi şi cu pielea albă. Profa le-a cumpărat câte o
sacoşică cartonată cu câte o ciocolată mai bună, i-a pus pe băieţi să scrie
câte o scrisorică în care să-şi ceară scuze cu convingere şi neapărat cu câteva
propoziţii amabile, cât mai prietenoase. Aşa au făcut şi ei au înmânat cadourile,
cu voia profesoarei, la începutul orei
de fizică, cu oarecare solemnitate. Şi totuşi, una din fete nu şi-a putut
stăpâni lacrimile de bucurie care i-au umezit obrajii. Fetele erau de la Ursoaia.
Zburdalnicele
fete de la Ursoaia au alcătuit un grup vocal „Evrica” şi au organizat un
program frumos şi bine interpretat. A
cântat şi Eusebio, nu cânta
rău, o voce modulată, caldă. Puţin cam fără forţă dar cu versuri pasionale şi a
fost apreciat de colegi. A cerut permisiunea să cânte şi în indiană. Ce înseamnă
transcendenţa cromozomială! Şi după sute de ani, tânjesc după locurile lor de baştină, iar când îşi
pot permite detalii arhitectonice, îşi dezvăluie condiţia indiană
primară. Au cântat cu toţii hiturile adolescenţei lor.
Treceau
zilele şi părea că acţiunea fusese zadarnică. Când se ivea ocazia, nu prea des
pentru a nu deveni banală, profa făcea trimitere la atitudinea de cavaler sau
domnişoară, după caz. Şi iată că apăreau situaţii în care băieţii îşi cereau
politicos scuze. Chiar şi obrăznicuţele de la Ursoaia adoptau mai des o ţinută
reverenţioasă, chiar dacă nu le ţinea mult pocăinţa.
Şi
totuşi!... Ultima săptămână de
şcoală. În cancelaria mică de la Vipereşti, neavând loc suficient, profa de
fizică îşi ia catalogul şi se instalează la catedra sălii în care învăţase
clasa a VIII-a. Atentă la completarea catalogului, a auzit totuşi cum li se
spunea elevilor că pot pleca acasă. Intră elevi în clasă. Povesteşte doamna
profesoară:
„Minune!
Cosmin, brunetul cu părul creţ, vine spre mine cu faţa zâmbitoare, întinde
mâna, mă ridic, dau mâna cu el. . .”
-
Doamnă profesoară, vă cer scuze că uneori am fost nepoliticos sau vulgar. Vă mulţumim şi mă bucur că am
făcut fizică cu dumneavoastră.
Într-un imbold necontrolat de
sinceritate deplină, răspund la fel când l-am strâns puternic de după umeri. O
clipă minunată ! O lacrimă bine pitită în colţul ochiului negru, strălucitor şi
a plecat acasă.
Imediat, unul din nebuneii clasei
vine zâmbind cu mâna întinsă, îşi cere şi el scuze
şi, uluitoare surpriză, sărută protocolar mâna. De bucurie, ne-am luat în braţe
de-a binelea. I-am simţit forţa şi buna
intenţie. A plecat şi el. Apar şi ceilalţi cu ochii larg deschişi şi zâmbitori.
Ne-am luat la revedere. Bianca şi Miruna de la Ursoaia mi-au scris pe facebook. A fost minunat! Pentru
că a fost spontan. Şi totuşi se poate!
Nu cel sănătos are nevoie de
tămăduire şi nu cel neprihănit de iertare. Mâine
?!
Iulie-august
2012 Prof.
Valeria SĂHLEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu